Silikonbröst

Anledningen till att jag kom in på ämnet just nu, var för att jag gick in på en blogg som skrevs av en tjej som lämnat en kommentar här. Hon skrev att hon längtade tills hon fyllde 18 för att då skulle hon äntligen operera sin bröst. Hon fick medhåll från tre andra tjejer som skrev att de skulle göra exakt samma sak. "Nu ska vi bli så jävla snygga" tror jag en skrev. Och det är där problemet ligger. Om man operar sina bröst enbart för att man vill bli vacker, så gör ma ndet av fel orsaker. Att tro att man kommer få bättre över sitt utseende bara för att ens bröts blir större, är lika sant som att folk tror att när de blir smala kommer det att bli lyckliga. Det trodde jag själv. Idag vägar jag 7 kg mer än vad jag gjorde när jag var som smalast, och jag är betydligt mer nöjd med min kropp nu än då. Det handlar om att bygga upp sin självkänsla.

Tjejerna jämför operationerna med att sminka sig för att känna sig vacker, eller att bära en push-up BH för att få snyggare bröst. Det är som att jämför en massage med hjärtkirurgi. Du sätter ju in något i din kropp som är hetl onaturligt. Smink tvättar du bort på kvällen, och BHn kan du ta av. En bröstoperation går inte att göra ogjord.

Jag har total förståelse när en vuxen kvinna,som tänkt igenom beslutet, vägt olika alterntiv mot varandra, låtit kroppen utvecklas i lugn och ro, samt är nöjd med sig själv i övrigt, väljer att operera sina bröst. Men som 18 åring tycker jag inte att man är redo att ta det beslutet, kroppen är inte ens klar då! Dessutom tror jag inte alla förstår vilket stort ingrepp en bröstoperation är. Det är fruktansvärt smärtsamt, och många osm går från små till stora bröst får ständig värk i ryggen då kroppen inte är stark nog attt stödja brösten. Vad jag vet behöver dessutom implantaten förnyas runt var 10-15 år. Dessutom är det mycket svårt att upptäcka bröstcancer när man har silikon.

Jag vill förtydliga att detta är INTE ett text som kritiserar bröstoperationer eller de som gjort de. Utan jag tycker helt enkelt inte att det är rätt att en 18 åring tror att hon kommer bli lycklig bara hon går upp en kupa.


Jessica vann Big Brother och opererade sig för vinstsumman.
Idag har hon uttalat sig om att hon ångrar ingreppet, då hon har ständiga problem med sin rygg.


Kommentarer
Postat av: Jonna

I headern, ska det inte vara: "And who I am"?

2009-01-08 @ 15:01:51
Postat av: Jonna

Vänta...jag förstog precis! Haha. ;)

2009-01-08 @ 15:02:50
Postat av: Inah

man säger fakstiskt and who am I? ;) iaf om man vill ha ett frågetäcken bakom... men om man vill ha: And who I am så får man ta bort ? för då är det ingen fråga mer ;) ha de bra :D

2009-01-08 @ 15:43:13
Postat av: Inah

man säger fakstiskt And who am I? ;) iaf om man vill ha ett frågetäcken bakom... men om man vill ha: And who I am så får man ta bort ? för då är det ingen fråga mer ;) ha de bra :D

2009-01-08 @ 15:44:34
Postat av: ghjkl

på headern är det väl meningen att det är texten från gossip girl? där säger dom iaf "And who am I? That's a secret i'll never tell"

2009-01-08 @ 22:12:40
Postat av: elin

Jag har varit inne på hennes blogg och lämnat en kommentar där jag gav henne lite tips och råd när det gäller just operationer. Jag är 19 och ska själv göra en förminskning då jag har ryggproblem, men även för att jag inte tycker det är snyggt eller passar min kropp. Jag förstår människor som väljer att göra operationer, och långt ifrån alla har dåligt självförtroende. Men man ska veta varför man gör den. Man får aldrig, och då menar jag ALDRIG känna att man behöver eller måste göra en operation för att må bra eller få bättre självförtroende, men ska känna att man vill göra en operation men att man lika bra kan klara sig utan.

Hon verkar inte vilja göra några megastora bröst iallafall, vilket alltid är positivt. Det är ett rent helvete om jag ska vara ärlig. Iallafall, hon verkade ta åt sig av det jag sa, sen är det klart upp till henne vad hon väljer att göra. Men jag bad henne tänka efter noga innan varför hon ville göra operationen.



Två av mina tjejkompisar, båda 19 år har små silikon, ungefär C kupa skulle jag tro och det syns inte att de har gjort en operation då storleken passar deras kroppar väldigt bra.



Jag menade inte att kritisera dig då jag vet att du inte kritiserade operationer.



Gud vad jag har kommenterat mycket hos dig idag. Dina åsiktinlägg får mig att knappra för fullt.

2009-01-08 @ 22:54:49
URL: http://elinwrites.blogg.se/
Postat av: Anonym

hon ser väl inte ut så längre? hon har ju barn och man , och har ändrat sig as mkt

2009-01-09 @ 00:08:04
Postat av: Paris

Jag tror inte riktigt att folk förstår skillnaden som händer i kroppen när man opererar in silikon. Att ha naturligt stora bröst kommer ju med tiden, men att operera in något ger chockutslag i kroppen.

2009-01-09 @ 18:40:08
URL: http://myanalife.blogg.se/
Postat av: Missbella

honvar mycket finare med mindre byst! Myyyyycket finare!!på efter bilden ser hon ut som en dålig kopia av christina aguilera.

2009-01-10 @ 00:55:36
URL: http://missbellas.blogg.se/
Postat av: semlan

Alltså, det ska va "and who am i , thats one secret i'll never tell", det kanske du borde lära dig innan du börjar hålla på me alla bloggare .. suck.

2009-01-11 @ 14:18:11
URL: http://highpumps.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0