Borderline

Någon skrev en arg kommentar om att jag inte skulle uttala mig om Boderline när jag inte visste något om det. Antar att hon hittat hit efter en kommentar jag skrev på Kissies blogg där hon skojade om att hon var scitzofren för att hon hade fler personligheter. Vilket är helt felaktigt, scitzofreni kan resultera i olika saker för olika som drabbas av sjukdomen. Men jag är nästan helt säker på att flera personligheter inte är en av dem. Min morbor är nämligen scitzofren, så lite koll har jag faktiskt på sjukdomen. Han är så vem som helst när han äter sin medicin, om han inte gör det så går han isolerar han sig och mår väldigt dåligt pga röster i huvudet som intalar honom olika saker.


Så här säger Wikipedia om Bordeline:

Borderline-personlighetsstörning
(ungefärlig betydelse: gränsland), i dagligt tal endast borderline ['bo:ɖɘɭajn], är en personlighetsstörning som utmärks av svårigheter att hantera känslor, extremt svart-vitt tänkande och turbulenta mellanmänskliga förhållanden.

Termen borderline myntades i början på 1900-talet. Patienter med psykiska problem kategoriserades då antingen som neurotiska eller psykotiska. Eftersom borderlinepatienter inte tycktes passa helt in under någondera av kategorierna togs benämningen borderline (av engelskans ord för gränslinje) i bruk. Trots att denna uppdelning inte längre är aktuell har ordet borderline på många håll bibehållits, bland annat i den vanligast förekommande diagnosmanualen för psykiska störningar, DSM-IV. Vissa anser att en lämpligare benämning är emotionellt instabil personlighetsstörning, och detta begrepp används i WHOs klassifikationssystem ICD-10.

Centralt för borderlineproblematik är ångest som uppträder i form av emotionell instabilitet, impulsivitet, känslomässig sårbarhet, "svartvitt" tänkande, identitetsproblem, separationsångest och klängighet omväxlande med avståndsskapande i viktiga relationer.

Identitetsproblem tolkar jag som svårghet med perosnligheter. Men jag kan ha fel och ber om ursäkt om någon tagit illa upp.


Kommentarer
Postat av: Linn

Jag har emotionellt instabil personlighetsstörning aka borderline. Du är inte helt ute och cycklar då vi ofta är mycket splittrade men den sjukdom jag tror skulle vara mer passande i det här fallet är varken borderline eller schizofreni utan dissociativ personlighetsstörning. Vissa med borderline har en symptom som kallas dissociation men det är inte heller samma sak som dissociativ personlighets störning med flera personligheter utan mer en känsla av att inte höra ihop med sin egen kropp som om man var en betraktare och kroppen tillhörde någon annan.

Hoppas det gav dig lite klarhet :)

2009-01-23 @ 18:56:11
URL: http://linncoox.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0