Moderaternas utspel

En smart läsare (tack jakob) satte mig in ytterligare vad förslaget innebar, så texten nedanför ser annorlunda ut än för en stund sen. Jag motsätter mig HELT från en stor del av förslaget. Att man ska kunna utvisa kriminella invandrare är för jävligt. Jag kan inte ens fatta att ett så stort och i många andra fall, vettigt parti, kan förslå det. Den lagen skulle verkligen säga till de som fått medborgarskap senare i livet "att ni är inte svenska på riktigt". Inte heller ska invandrare tvunget anta samma värdering som de flesta svenskar har, så länge man följer de svenska lagarna så ser jag inget problem.

Däremot så finns det inget, INGET, rasistiskt i att kräva att alla som bor i Sverige ska lära sig svenska. Det handlar inte om att vi tycker svenska är "fint", utan att de som inte kan språket, klarar sig inte i arbetslivet. I min förra skola var vår vaktmästare för sjutton utbildad civilingör i sitt hemland, men fick inget jobb som det här i Sverige. Självklart handlar det delvis om fördomar mot invandrare, men till största del för att han knappt kunde språket.

Det är snarare rastistiskt att inte pusha på och utveckla skolan för nyanlända. Att strunta i om svenska medborgare kan det officiella språket i landet de bor i, är inte att hjälpa de som flytt hit. Snarare stjälpa. För hur ska de kunna delta i samhället om de inte kan prata med folk. Men man måste  vara realistisk. Man kan inte kräva att någon som aldrig hört språket förut ska kunna det flytande på två månader, annars får de flytta härifrån. Inom något år borde man kunna göra sig förstod. Det är förjävligt att de ända som erbjuds nyanlända är en enstaka kurs i nybörjarsvenska. Minst 2 år borde man gå på kurser, för att kunna få så bra grunder som möjligt i de svenska språket.

Något annat man inte heller får säga utan att vara rasistisk, är att man är stolt över att vara svensk. Men det säger jag ändå. Jag älskar Sverige, jag tycker Sverige är ett helt fantastiskt land och jag är så stolt över att vara svensk. Det hoppas jag att alla i Sverige är, oavsett hudfärg eller ursprung.



Update: Inlägget har ändrats efter en kommentar av läsare angående vad förslaget innehåller förutom svenska kunskaper.

Kommentarer
Postat av: Jakob

Det du pratar om är ett folkpartiinitiativ som togs upp för säkert åtta år sedan nu. Den nya debatten handlar om moderaterna som la fram ett förslag att alla invandrare (valfritt) skulle få skriva på ett kontrakt att de skulle följa typiskt "svenska" värderingar och att om det kontraktet sedan inte efterföljdes så skulle de kunna utvisas. En annan del i förslaget var att dom inte skulle få flytta vars dom ville utan skulle restrikteras till vissa, mindre invandrartäta områden.

Debatten handlar självklart om vad som är en typisk "svensk" värdering och angående om vi ska ha rätten att säga vars de får och inte får bo. Själv är jag MYCKET stark motståndare till det här förslaget, vi kan inte påtvinga värderingar på invandrare, like lite som vi kan göra detsamma för svenskar. Inte heller tycker jag att vi kan tvinga dom att bo på vissa ställen, även om det är olyckligt att det blivit så segregerat som det är idag.

Däremot tycker jag gott att vi ska erbjuda gratis nybörjarkurser i svenska tills de att de kan hantera språket, men det är nog inget parti som är emot det, att lära ut språket.



I vanliga fall brukar jag inte ha invändningar mot dina inlägg men just här så har du missförstått vad debatten handlar om och vad moderaternas nya, inte ännu färdigskrivna förslag går ut på.

http://www.sr.se/Ekot/artikel.asp?artikel=2459486

För att vi bara älskar tillförlitliga källor som ekot.

Men jag ska fortsätta läsa din blogg i alla fall. Så länge som du underhåller mig så.

2009-02-17 @ 22:14:49
Postat av: Emelie

Du skriver att invandrare inte ska behöva anta samma värderingar som de flesta svenskar har, så länge man inte bryter mot lagen. Men definitionen av att vara kriminell är väl att man har brutit mot lagen? Och om man då inte kan följa den svenska lagstiftningen, har man då rätt att bo här?

2009-02-17 @ 23:22:09
Postat av: Emelie

Och! En sak till! Vad jag förstod av debattartikeln i DN så var det främst att man kunde utvisas om man fått uppehållstillståndet på falska grunder (typ falsk identitet, hot, mutor). Inte att man för att man har straffats för något tidigare i livet och sedan kommer till sverige och därefter utvisas. Men jag kanske missförstod vad du menade.

2009-02-17 @ 23:25:13
Postat av: alllly-

emelie: du undrar om man har rätt att bo här om man har brytit mot lagen ?, ja det ska man väl få ändå!.. visst att bryta om lagen är absolut inte rätt men man ska inte behöva utvisas för det.. varför ska man utvisas bara för man har brytit om lagen och är blatte men inte om man har brytit mot lagen och är svensk?.. Och när är man egentligen svensk, jag är född här, pratar flytande svenska ( har mvg) och bott här i hela mitt liv, men jag ser inte ut som en svensk, svenska är heller inte mitt modersmål, mina föräldrar är inte födda här men dom pratar också flytande svenska , men jag är fortfarande "blatte", om t.e.x jag skulle begå något brott, tycker du att jag bara för det ska bli utvisad från sveige?



Och man kan inte ställa såna krav som man har på svenskar på invandrare, just pga. att dom inte är svenskar, man kan inte förvänta sig att dom redan efter ett år av att ha bott i sverige ska kunna språket flytande och ha jätte bra jobb. Det är så mycket svårare än så. Men en person (jag exempel) ska ju kunna svenska flytande och det kan jag, men det spelar ingen roll hur många mvg'n jag har eller att jag är sååå mycket mer lämpligare för jobbet jag söker, jag är ju inte svensk egentligen och folk har massa fördommar mot oss.. oj, nu spårarade jag ur (som vanligt), det jag har skrivit ha inte längre ens så mycket med själva inlägget att göra men..

2009-02-18 @ 00:15:13
Postat av: Anonym

alltså shit, gå mer här och samla poäng! har varit med i 10 minuter och redan fixat så jag får ett presentkort på h&m på 100 kronor! =D http://www.gratisrefill.se/recruit/25623/

2009-02-18 @ 04:00:59
Postat av: Popruta

Bara en liten liten pyttedetalj =)

Svenska är inte det officiella språket i sverige, sverige har inget officiellt språk alls bara 5 stycken officiella minoritetsspråk (samiska, finska, jidish, romani chub och meänkieli).



Av någon anledning så har vi inte gett svenska den status som officiellt språk faktiskt.



Men det är bara en liten detalj, man fattar ju vad du menar ändå.



/tidigare pluggat språksociologi

2009-02-18 @ 07:57:07
URL: http://popruta.blogg.se/
Postat av: sannie

hoppas du får en fin dag.

take care

Sannie xoxo

2009-02-18 @ 08:39:10
URL: http://sannieschutt.blogg.se/
Postat av: Anna

Måste även påpeka att man inte kan utvisa svenska medborgare. Alltså kan man inte heller utvisa svenska medborgare som varit utlänningar från början, man kan bara bli av med sitt medborgarskap om man fått det på felaktiga grunder. Förslaget innebär inte en ändring i den här delen, enbart att kriminella utlänningar som inte är svenska medborgare skall lättare kunna utvisas. Sen kan man ju diskutera huruvida det är rätt eller fel...

2009-02-18 @ 08:46:36
Postat av: celina

det är väl klart man ska kunna utvisa invandrare om dom bryter mot lagen :O då har dom igen rätt att vara här längre? dom fick en chans men förstörde den, det var ju trots allt deras val och bryta mot lagen från första början! och klart dom inte ska få bort vart dom vill, jag skulle inte vilja bo bland massa blattar.. nää sluta släppa in så många blatttar..

2009-02-18 @ 09:26:24
Postat av: Karoline

det verkar som sverigemoderaterna kör vidare på föreställningen om att invandrarna fyller svenska fängelser (det är alltså INTE så). att lära sig ett nytt språk efter att man är 16år är dessutom helt sinnessjukt svårt, tänk då hur mkt svårare det blir när man har SFI-undervisning ca två timmar om dagen i bara något år (tänk också på att SFI har alla lov, t.ex. det långa sommarlovet)...



och celina;

hade vi slutit våra gränser helt och hållit hade vi dött ut, vi blir för gamla och föder alldeles för lite barn.

2009-02-18 @ 10:11:14
URL: http://wordsareveryunnecessary.webblogg.se/
Postat av: WHAT NOT TO WEAR

emelie: Jag tror du har missuppfattat lite vad jag sa. Självklart är de inte så att invadrare ska få bilda sin egen uppfattning om vad som är kiminellt. Utan de som jag menade var att man kan inte kräva av invandrare att de ska ha samma värderingar som infödda svenskar. Så länge de följer de lagar vi har.



celina: Alla svenskar ska vara lika inför lagen. Att kunna dra tillbaka medborgarskap från vissa personer när de begår kriminelal handlingar, men inte andra, skulle göra att Sverige inte längre kunde ses som en ren demokrati. För då har vi olika straff, för olika människor.

---

Självklart är de extremt svårt att lära sig ett nytt språk, särskilt om man är kommer från hemska förhållanden. Men man måste kräva att alla svenskar kan svenska, annars så kommer ju massa människor bara sitta och leva på bidrag. Och det tror jag inte någon vill. Därför måste man verkligen strukturera upp sfi och annat, så invandrare måste läsa svenska tills de kan den. De tror jag också de flesta vill. Jag skulle då aldrig vilja på i ett land, men inte kunna delta i samhället.

2009-02-18 @ 14:39:25
URL: http://whatnottowear.blogg.se.blogg.se/
Postat av: Norman Bates

Håller med dig...

2009-02-18 @ 15:16:00
Postat av: whatthehell?

Har inte riktigt fattat vad den där lagen ska gå ut på. Vad händer med alla kriminella SVENSKAR? Ska inte de också kunna utvisas, eller gäller de lagen bara de kriminella invandrarna? Är kriminella svenskar bättre än kriminella invandrare?

och celina: please shut up, du låter ju bara dummare och dummare för varje mening.

2009-02-23 @ 20:59:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0