En fråga till er

Jag har fått en hel del kommentar angående att folk är "läskigt smala" "sjukligt smala" och t.o.m "äckligt smala". Vad tycker ni om det? Är det okej att skriva så om någon verkligen ser sjukligt smal ut, eller ska även dessa kommetnarer raderas?

Jag vill som sagt motarbeta onaturliga ideal. Men samtidigt så ksulle jag aldrig godkänna en kommentar där det står "äckligt fet". Så nu lämnar jag det till era kära läsare, på vilket sätt känns det okej att kommentera kroppar, utan att det blir elakt?



Update: Någon skrev nedan att man borde få skriva att någon var tjock eller smal utan att jag radera kommentaren. Men som jag skrivit tidigare så accepterar jag inte kommentarer kring folks kropp. Det är person angrepp i min mening.

Jag kan göra undantag när de ni läsare skriver saker om t.ex Victoria Beckahams kropp, men då saker som "hon är för smal" och liknanade. Det är inget fel på att vara smal, men tycker det är rätt uppenbart när folk drar det för långt. Då ser jag det snarare som något positivt att ni läsare reagerar, de tyder ju på att ni har en vettig kroppsuppfattning.

Kommentarer
Postat av: Josefine

Jag kommenterade Paris Hilton som "läskigt smal" förut, och tänkte i samma bana som du.

Det anses som okej ett klaga på någon som är jättesmal, men inte på någon som är jättefet.

Men jag ser det som så här:



Om man inte är väldigt smal av sig själv så tycker jag att det är något man ska påpeka och uppmärksamma. Det är inte normalt att vara så smal som Paris Hilton är. Hon har valt det själv för att det finns ett sådant ideal i vår del av världen. Hennes kroppsform är sjuklig.

Men om någon är väldigt fet/stor så är det allt som oftast inte självvalt, alltså på samma sätt som att banta mycket. Och många som är feta/stora mår dåligt eftersom idealet i vårt samhälle är att vara smal och vältränad. Men nu pratar jag och stor stor. Inte stor som Renee är i "Bridget Jones". Visst är det sjukligt att vara fet också, kroppen mår inte bra av det.

Egentligen ska man väl inte klaga på någon, tjock, smal, lång, kort. Men jag tycker det är viktigt att poängtera att extrem bantning är en farlig sjukdom och inte är snyggt....Eller?.....



//Josefine

2009-01-04 @ 19:36:50
Postat av: Tezz

Jag skrev tidigare en kommentar om vem som passade bäst i en klänning, Simpson eller Paris. Men antar att du tog bort den eftersom jag srev att Paris passade bäst pga att hon var smal. Jag tycker att man ska ha rätt att skriva så! Jag menar ju bara att Jessica inte passar i klänningen för att hon är för kurvig för att bära upp just den klänningen snyggt. Med det menar inte jag att hon är ful för att hon är tjock/fet. Hon kanske passar mycket bättre än Paris i en annan modell som fordrar en mer kurvig kropp, eller hur? Jag tycker alltså inte att du behöver ta bort vartenda inlägg bara för att man nämner något om tjock eller smal.

2009-01-04 @ 22:38:30
Postat av: Josefin

Jag tycker inte att man ska få skriva att någon är äckligt smal, del är lika mycket förolämpning som att skriva att någon är äckligt fet. Och det brukar ju få rätt stora reaktioner, när man skriver att någon är "värsta fettot" eller nåt;)

2009-01-04 @ 22:50:29
URL: http://josefins.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0